MINDFULNESS

MINDFULNESS 

Mindfulness är ett förhållningssätt i livet och bör därför upplevas för att förstås fullt ut. Det handlar om att hitta balansen i nuet och att ha förmågan att vara medvetet närvarande här och NU trots en kanske stressig omgivning. Meditation som är en del av mindfulness är ett kraftfullt verktyg för att minska stress, få sinnet i balans och uppleva en högre grad av inre frid. Det handlar även om att utveckla sin förmåga att kunna observera sina tankar och känslor men inte bli överväldigad av dem. Din kropp påverkas av allt du tänker, därför är det av stor vikt att bli medveten om VAD du tänker. Med träning kan du välja hur du vill agera utifrån ett mer medvetet sinne i olika situationer. 

Mindfulnessbaserad metodik har på relativt kort tid integrerats inom västerländsk hälso- och sjukvård där det utgör ett viktigt komplement till psykoterapi och läkemedel. Den används då främst som en metod för att lindra stress, ångest och som en metod för att hantera smärtproblematik. Mindfulness är mycket väl vetenskapligt prövat med goda resultat mot stressrelaterade besvär. 

Jag är utbildad inom både MBSR - Mindfulness baserad stress reduktion och MBKT - mindfulnessbaserad kogntiv terapi. Båda rekommenderas av Socialstyrelsen som återfallsförebyggande behandling mot stress, depressioner och smärta.

FORSKNING

Det kommer hela tiden nya forskningsbevis för effekten av regelbunden träning med Mindfulness. De senaste årens hjärnforskning kring mindfulness visar på en mängd positiva effekter på den mänskliga hjärnan. Forskningen visar bland annat att träning i mindfulness förbättrar arbetsminnet som bland annat är viktigt för vår uppmärksamhet och för känslomässig balans. Träningen bidrar också till att synkronisera hjärnans olika delar så att vi använder vår hjärna på ett mer optimalt sätt. Därför börjar även allt fler arbetsgivare se fördelen med att ta in mindfulness på arbetsplatsen som ett förebyggande hälsoarbete och ett sätt att få mer fokuserade medarbetare. 

Här kan du läsa mer om diverse olika studier som är gjorda inom området:  

www.mindfulnesscenter.se/forskning

http://www.goamra.org  

MINDFULNESS KAN TILLÄMPAS I:  

I vardagen:  

Låta bli att "gå igång på" vad andra människor gör eller inte gör.  

Njuta mer av vardagliga ting såsom fint väder, ett givande samtal eller en god maträtt.  

Relationer:  

Genom att vara mer närvarande kan alla relationer förbättras både inom privatliv och arbetsliv. Du lär dig lyssna, acceptera och sluta döma dig själv och andra. Du får också större impulskontroll då du tänker efter innan du agerar. 

Fler positiva tankar:

Mindfulness ökar medvetenheten om det inre livet. Mindfulness gör det lättare att upptäcka och släppa taget om negativa tankar som får oss att utveckla sämre självkänsla och må sämre än vi förtjänar. 

Vinster med meditation och mindfulness 

  • Minskar stress och oro 
  • Ökar koncentrationsförmågan
  • Verkar avslappnande för muskler
  • Ökar må-bra hormonerna serotonin,oxytocinoch endorfiner 
  • Förbättrar sömnen
  • Ökar ditt välbefinnande

 

WORKSHOP I MINDFULNESS

Upplever DU att du har svårt att hantera din livssituation idag och/eller har en känsla av att du skulle kunna vara mer effektiv om du var mer fokuserad på en sak i taget? Med mindfulness som ett förhållningssätt i livet lär du dig bli mer medveten om det du tänker, känner och gör. Du lär dig hantera stress bättre och blir mer effektiv i nuet!

Känner du att du inte har tid eller lust med en 8 – veckors kurs i mindfulness utan istället vill få en snabblektion i grunderna i mindfulness? Ja då kanske den här workshopen på 3 timmar är något för dig.  

Upplägget för dagen är:

  • Föreläsning om stressfysiologi, dess påverkan kortsiktigt och långsiktigt samt hur mindfulness kan vara en hjälp för att hantera detta.
  • Tekniker i förhållningssätt för att hantera vardagliga situationer till starka känslor.
  • Praktiska övningar i avslappning, koncentration och medvetenhet.
  • En diskussion gällande de erfarenheter som upplevs i samband med dessa övningar och där teori och praktik vävs samman.
  • Du får även med dig några olika övningar och tekniker för att fortsätta träna hemma efter workshopen.  

Dag: lördag den 2/3  

Tid: kl.11:00 – 14:00

Plats: Trädgårdsgatan 1 A, Karlstad (orangeriet)   

Pris: 550 kr (kaffe/the och smörgås ingår)

Ett lämpligt alternativ till att använda ditt friskvårdsbidrag!

Anmäl via:  https://www.bokadirekt.se/places/mind-&-energy-18143 eller via mail:info@mindandenergy.se, tel.070-695 61 20 

Betalning senast 22/2 via swishnummer: 123 514 98 77 eller via Bankgiro: 5181-4838  (Ange alltid för och efternamn vid betalning)

8-VECKORS KURS:  

Här & Nu - programmet är ett forskningsbaserat träningsprogram som läkaren Ola Schenström på Mindfulnesscenter har utvecklat. Detta är programmet vi utgår från i kursen och som innehåller delar såsom: 

  • Olika typer av meditationer såsom andningsankaret, andrum, kroppsskanning och sittande meditation  
  • Aktiva övningar såsom gående meditation och medvetna rörelser 
  • Stress - vad gör oss stressade och hur påverkas vi av stress över tid 
  • Hur kan vi förhålla oss till en ständig ström av tankar 
  • Koncentration, fokus och impulskontroll 

Upplägget bygger på en blandning av teori och praktik vilket innebär att ni får hemuppgifter mellan träffarna som vi går igenom när vi ses. Egna övningar för att öva upp din närvaro, förmåga att hantera stress, för ökat fokus och som ett verktyg för att hitta en hållbar balans i livet.  

Lär känna dig själv då du blir mer medveten och närvarande!  

Anmäl ditt intresse via mail eller telefon! Jag startar upp en ny grupp så fort jag fått tillräckligt många anmälda.     

Pris: 2990 kr + kostnad för träningsprogrammet "här och nu": cd-skiva med faktahäfte 395 kr eller app till mobil/dator 595 kr. Meddela mig vilket av alternativen du är intresserad av så ordnar jag det till kursstarten. Betalning kan ske innan kursstart eller vid första kurstillfället via swish 

Lättare fika ingår!  

Förkunskaper: Inga förkunskaper krävs. 

Är du studerande, pensionär, arbetslös eller långtidssjukskriven erbjuds du 10 % rabatt på ordinarie pris.   

Företag priser enligt offert, läs mer under fliken arbetsgivare.  

INDIVIDUELL COACHNING I MINDFULNESS

Har du behov av att hitta stressreducerande verktyg? Då kanske individuell coachning i Mindfulness är något för dig. En unik möjlighet för dig som vill hitta ett sätt att förhålla dig bättre till stress, lägga din energi och ditt fokus där det ger utdelning samt fördjupa ditt liv i den inriktning du önskar. Med träning i mindfulness lär du dig att se på dina tankar och förstå vilka känslor de drar igång i dig. Träningen ger dig möjlighet att ta mer medvetna och kanske klokare beslut. Ett liv i balans helt enkelt!

Med den individuella coachningen utgår vi från din livssituation och anpassar upplägget utifrån det så att du får rätt stöd och kvalitet med din träning. 

Vi träffas 4 ggr a`60 min under en 8 veckors period samt har mailkontakt mellan träffarna. Du får hemuppgifter i form av avspänningsövningar samt vardagsövningar för att implementera förhållningssättet i din vardag.

Investering: 550 kr i uppstartsavgift och därefter 690 kr/tillfälle. Material i form av träning via app/dator ingår som du sen behåller hur länge du vill!

Ett lämpligt alternativ till att använda ditt friskvårdsbidrag!

Anmäl via mail: info@mindandenergy.se,  tel. 070-695 61 20 eller www.bokadirekt.se   


MINDFULNESS HJÄLPER DIG ATT HÅLLA BALANSEN MELLAN AKTIVITET OCH VILA