MINDFULNESS

MINDFULNESS 

Mindfulness är ett förhållningssätt i livet och bör därför upplevas för att förstås fullt ut. Det handlar om att hitta balansen i nuet och att ha förmågan att vara medvetet närvarande här och NU trots en kanske stressig omgivning. Meditation som är en del av mindfulness är ett kraftfullt verktyg för att minska stress, få sinnet i balans och uppleva en högre grad av inre frid. Det handlar även om att utveckla sin förmåga att kunna observera sina tankar och känslor men inte bli överväldigad av dem. Din kropp påverkas av allt du tänker, därför är det av stor vikt att bli medveten om VAD du tänker. Med träning kan du välja hur du vill agera utifrån ett mer medvetet sinne i olika situationer. 

Mindfulnessbaserad metodik har på relativt kort tid integrerats inom västerländsk hälso- och sjukvård där det utgör ett viktigt komplement till psykoterapi och läkemedel. Den används då främst som en metod för att lindra stress, ångest och som en metod för att hantera smärtproblematik. Mindfulness är mycket väl vetenskapligt prövat med goda resultat mot stressrelaterade besvär. 

Jag är utbildad inom både MBSR - Mindfulness baserad stress reduktion och MBKT - mindfulnessbaserad kogntiv terapi. Båda rekommenderas av Socialstyrelsen som återfallsförebyggande behandling mot stress, depressioner och smärta.

FORSKNING

Det kommer hela tiden nya forskningsbevis för effekten av regelbunden träning med Mindfulness. De senaste årens hjärnforskning kring mindfulness visar på en mängd positiva effekter på den mänskliga hjärnan. Forskningen visar bland annat att träning i mindfulness förbättrar arbetsminnet som bland annat är viktigt för vår uppmärksamhet och för känslomässig balans. Träningen bidrar också till att synkronisera hjärnans olika delar så att vi använder vår hjärna på ett mer optimalt sätt. Därför börjar även allt fler arbetsgivare se fördelen med att ta in mindfulness på arbetsplatsen som ett förebyggande hälsoarbete och ett sätt att få mer fokuserade medarbetare. 

Här kan du läsa mer om diverse olika studier som är gjorda inom området:  

www.mindfulnesscenter.se/forskning

http://www.goamra.org  

MINDFULNESS KAN TILLÄMPAS I:  

I vardagen:  

Låta bli att "gå igång på" vad andra människor gör eller inte gör.  

Njuta mer av vardagliga ting såsom fint väder, ett givande samtal eller en god maträtt.  

Relationer:  

Genom att vara mer närvarande kan alla relationer förbättras både inom privatliv och arbetsliv. Du lär dig lyssna, acceptera och sluta döma dig själv och andra. Du får också större impulskontroll då du tänker efter innan du agerar. 

Fler positiva tankar:

Mindfulness ökar medvetenheten om det inre livet. Mindfulness gör det lättare att upptäcka och släppa taget om negativa tankar som får oss att utveckla sämre självkänsla och må sämre än vi förtjänar. 

Vinster med meditation och mindfulness 

  • Minskar stress och oro 
  • Ökar koncentrationsförmågan
  • Verkar avslappnande för muskler
  • Ökar må-bra hormonerna serotonin,oxytocinoch endorfiner 
  • Förbättrar sömnen
  • Ökar ditt välbefinnande

 

8-VECKORS KURS:  

Här & Nu - programmet är ett forskningsbaserat träningsprogram som läkaren Ola Schenström på Mindfulnesscenter har utvecklat. Detta är programmet vi utgår från i kursen och som innehåller delar såsom: 

  • Olika typer av meditationer såsom andningsankaret, andrum, kroppsskanning och sittande meditation  
  • Aktiva övningar såsom gående meditation och medvetna rörelser 
  • Stress - vad gör oss stressade och hur påverkas vi av stress över tid 
  • Hur kan vi förhålla oss till en ständig ström av tankar 
  • Koncentration, fokus och impulskontroll 

Upplägget bygger på en blandning av teori och praktik vilket innebär att ni får hemuppgifter mellan träffarna som vi går igenom när vi ses. Egna övningar för att öva upp din närvaro, förmåga att hantera stress, för ökat fokus och som ett verktyg för att hitta en hållbar balans i livet.  

Lär känna dig själv då du blir mer medveten och närvarande!  

Anmäl ditt intresse via mail eller telefon! Jag startar upp en ny grupp så fort jag fått tillräckligt många anmälda.

Dag: Måndagar  

Tid: kl. 17:00 - 19:00  

Plats: Trädgårdsgatan 1 A (orangeriet, stadsträdgården)  

Ort: Karlstad       

Pris: 2990 kr + kostnad för träningsprogrammet "här och nu": cd-skiva med faktahäfte 395 kr eller app till mobil/dator 595 kr. Meddela mig vilket av alternativen du är intresserad av så ordnar jag det till kursstarten. Betalning kan ske innan kursstart eller vid första kurstillfället via swish 

Lättare fika ingår!  

Förkunskaper: Inga förkunskaper krävs. 

Är du studerande, pensionär, arbetslös eller långtidssjukskriven erbjuds du 10 % rabatt på ordinarie pris.   

Företag priser enligt offert, läs mer under fliken arbetsgivare.  

INDIVIDUELL COACHNING I MINDFULNESS

Har du inte tid eller möjlighet att gå en längre kurs i mindfulness men har behov av att hitta stressreducerande verktyg? Då kanske Individuell coachning i Mindfulness är något för dig. En unik möjlighet för dig som vill hitta ett sätt att förhålla dig till stress, lägga din energi och ditt fokus där det ger utdelning samt fördjupa ditt liv i den inriktning du önskar. Med den individuella coachningen utgår vi från din livssituation och anpassar upplägget utifrån det så att du får rätt stöd och kvalitet med din träning. 

Upplägget bygger på en blandning av teori och praktik vilket innebär att du får hemuppgifter mellan träffarna som vi går igenom när vi ses. Hemuppgifterna består av avspänningsövningar samt vardagsövningar för att implementera förhållningssättet i din vardag.

Vi träffas 4 ggr a`60 min under en 6 veckors period. 

Pris: 690 kr/tillfälle (2760 kr) material ingår.

Ett lämpligt alternativ till att använda ditt friskvårdsbidrag! 

Anmäl via mail info@mindandenergy.se,  tel.070-695 61 20 eller www.bokadirekt.se 

 

MINDFULNESS HJÄLPER DIG ATT HÅLLA BALANSEN MELLAN AKTIVITET OCH VILA